Видяна:37

Може би мнозина си спомнят катастрофата на военен самолет МиГ-29 на 26 април 2012 г. 

Машината се запали във въздуха и падна в нива край пловдивското село Голям Чардак. За щастие пилотите  - майор Дойчинов и капитан Методиев оцеляха, макар и със сериозни травми след катапулта, но инцидентът сложи край на кариерата им на летци.

Полетът беше подготовка за българо-американска летателна тренировка “Тракийска звезда”, която се провежда в Авиобаза Граф Игнатиево и която заради инцидента беше отменена.

Версиите за инцидента бяха повече от една. Пилотска грешка е причината за катастрофата с изтребителя МиГ-29, съобщи седмица след инцидента военният министър Аню Ангелов. Според комисията, разследваща причините за пожара в самолета, "грешка в експлоатацията на летателната техника при излитане" e причината. Беше отхвърлен като възможност и малкият брой летателни часове на пилотите.

Оказва се обаче, че екипажът на катастрофиралия самолет  - 40-годишният тогава майор Илия Дойчинов, който има 18 г. летателен стаж, и 37-годишният капитан Петър Методиев, с 13 г. летателен стаж,

всъщност е с „незавършена летателна годност”

според регламентиращите документи  - Наредба Н- 2/2001 г., сборник  инструкции ОАМНИИ/1985 г. и Наредба Н- 11/2001г. за безопасност на полетите. Има съмнения, че едва ли лекар експерт е проверявал какво казват медицинските досиета на двамата пилоти.

Само месец преди инцидента с МиГ-29, през март 2012 г. служба „Военна полиция изпраща до Военна прокуратура докладна записка, че летците ни са с незавършена летателна годност и това застрашава безопасността на полетите. 

„Незавършена летателна годност“  означава, че пилот или парашутист си е „спестил“ важни процедури от авиомедицинското обучение и тренинг, каквито са

През тях минават не само пилоти, щурмани и бордови екипаж, но и парашутисти от специалните сили и от ВМС. Тренировките са задължителни и за пилоти, които не са летели повече от 3 месеца, за боледувалите, както и онези, които минават на по-сложен самолет. 

Тази година от 28 до 31 май във ВМА минава втора проверка, отново по сигнал на ДАНС. Комисията по проверката оглавява полк. Ганецовски от ВВС. В нея няма представители на отдела по авиомедицина към ВМА, който на практика работи с барокамерата и центрофугата, а лекарите му имат специалност авиомедицина. Интересна подробност е, че в нея не участва и полк. Алексиев, който е шеф на Научно приложния център по военномедицинска експертиза, авиационна и морска медицина (НПЦВМЕАММ) към ВМА. Точно по това време той е на посещение в Авиомедицинския център в Белград.  

Този път комисията стига до съвсем други изводи, без междувременно да има промяна в обстоятелствата. Позовавайки се на новата Наредба Н-4, която касае резервистите, тя заключва, че

е отпаднала необходимостта от изследване в барокамера и центрофуга.

Наредбата е продукт на полк. Алексиев. Последното становище по казуса е от 30 юли 2013 г. То е на шефа на инспектората на МО Веселин Маринов до министър Ангел Найденов и отново е по сигнал на ДАНС за нарушения във ВМА по летателната годност на авиацията ни. В него Маринов пак пише, че проблемът с барокамерата и центрофугата не е решен, но застъпва тезата, че липсата на изследвания в тях не влияе пряко на безопасността на полетите, цитирайки мнението на специалисти от ВВС. Маринов отново настоява да се структурира и финансира авиомедицината.   

Под доклада на Маринов е сложил подписа си и бригаден генерал Румен Радев, зам.-командир на военновъдушните ни сили, който през май 2012 г, прави шокиращото признание за „обезглавяването” на българските ВВС, именно защото летците  ни от 2004 г . не са минавали през центрофуга и от 2007 г. – през барокамера. На заседание, на което се обсъжда проблемът, генералът казва: 

„А без да са минали тези изследвания, ние не можем да ги пуснем да летят”,

и настоява, че двете съоръжения са нужни и че алтернативата – изпитанията да се правят в чужбина, е много скъпа. По неофициални данни двете заедно струват близо 3 млн. евро. Има опция покупката им да бъде част от сделката за нов многоцелеви изтребител.    

Интересно е, че въпроса за двата уреда и за спазване на стандартите при авиомедицнските прегледи поставя през март 2006 г. и сегашният министър на отбраната Ангел Найденов, тогава в качеството си на шеф на парламентарната комисия по отбрана. Той сезира министъра на отбраната по онова време Веселин Близнаков. Резултат обаче няма.

Бившият министър на отбраната Ангелов пък или е непоследователен, или е подведен, защото през 2011 г. подписва наредба да се правят изследвания в барокамера и центрофуга, а през февруари 2013 г. слага подписа си под новата Н-4, с която те отпадат.

Упадъкът в изследванията на годността на летците започва

след преобразуването на Обединения авиомедицински институт  в Център по военно медицинска експертиза и авиационна медицина към ВМА. Главна заслуга за това има шефът на Централната военномедицинска комисия (ЦВМК) към ВМА полк. Алексиев. Той подбира в състава й лекари, повечето от които нямат специалност авиомедицина, и игнорира лекарите от отдела по Авиомедицина. Полк. Алексиев, който е и началник на НПЦВМЕАММ, предлага на началника на ВМА ген. Тонев да бъдат спрени двете съоръжения от работа.

По негово предложение, оформено и като заповед, в протоколите за освидетелстване на летците от 2007 г. досега  пише: „Не е проведено изследване в барокамера и центрофуга”.Пак в нарушение на нормативните документи

всеки протокол вместо с решение „незавършена летателна годност” завършва със заключението „годен за летателна работа”.

От което следват много рискове  -  за живота и здравето на летеца и безопасността на полета, заплаха за населените места, над които се лети, риск да бъде унищожена техника за милиони.

В нарушение на правилата обаче са и самите въздушни асове.

От години без валидна летателна годност в страната и чужбина летят командващият на ВВС ген. Попов, който има и сериозно сърдечно заболяване, но лети на изтребител „Грипен” в Швеция, и началникът на отбраната ген. Симеонов, който е летял няколко пъти през последните 2-3 години, последно на 1 април т.г.

От 2009 г. летателна годност си е присвоил и самият полк. Алексиев, който има проблеми с очите, сърцето и опорно-двигателния апарат. Това не му пречи да изпълнява седем длъжности – началник на центъра към ВМА, председател на ЦВМК, шеф на ТЕЛК, шеф на комисията, която определя степента на телесни повреди на ВС, борден лекар, зам.-шеф на МБАЛ – София.   

Въпреки допуснатите нарушения полк. Алексиев, който през декември т.г. трябва да се пенсионира, вече е с удължена с 3 години военна служба, научи BNews.

Заповедта е издал зам.-министърът на отбраната Иван Иванов, за когото се знае, че е в приятелски отношения с шефа по човешки ресурси на ВМА  полк. Валери Георгиев. Само няколко дни преди да подпише за трите години за Алексиев, министърът е прочел сигнала на ДАНС за нарушенията в експертизата за летателната годност.   

Така излиза, че практиката с фалшиви свидетелства за годност освен,  че е игра ва банк с живота на летците ни,  

обслужва нечий кариерен, приятелски и финансов интерес за сметка на бюджета на военното министерство, защото с тях се гарантират месечните заплати на летци и парашутисти, които няма съмнение, са незаконни.

Източник: bnews / БИКПоследно обновена на: Ср, 11 Сеп 2013 09:23:01 +0300

Коментари - 0


Все още няма коментари

Баба играе на борсата, изкара $1 млн.
Баба играе на борсата, изкара $1 млн.

Възрастна германка стана един от най-заможните хора в страната си с игра на борсата. Фрау ...

Инвеститорите загърбват златото
Инвеститорите загърбват златото

През тази година благородният метал стигна до най-ниската обезценка от 32 години и прогнозите са ...

Авиокомпания пуска интернет по време на полет
Авиокомпания пуска интернет по време на полет

Собствениците на "Джет блу" обещават, връзката, наречена Fly FI, да бъде със завидна скорост и ...

Подписахме с американците за 7 блок на Козлодуй
Подписахме с американците за 7 блок на ...

Представителите на БЕХ и на американската компания "Уестингаус" подписаха споразумение, което ще даде възможност за ...

Авиокомпания пуска интернет по време на полет
Авиокомпания пуска интернет по време на полет

Собствениците на "Джет блу" обещават, връзката, наречена Fly FI, да бъде със завидна скорост и ...

Леонардо ди Каприо става пилот
Леонардо ди Каприо става пилот

Леонардо ди Каприо става пилот, като ще се включи в отбора, формиран в Монако от ...

Ако искаме да имаме наука, трябва да виждаме бъдещето
Ако искаме да имаме наука, трябва да ...

Важно е да спазваме ясни и точни правила за оценка и финансиране на научните изследвания. ...

Бюджетът на община Пловдив - публично обсъждане довечера
Бюджетът на община Пловдив - публично обсъждане ...

В 17:00 часа в залата на Общински съвет Пловдив на ул. Авксентий Велешки бюджетът на ...

OkAlfred Smart Home
Покрай сухото дърво гори и суровото. -- българска пословица
EUR/BGNбез промяна1,95580USD/BGNспад1,76262
GBP/BGNспад2,75387JPY/BGNръст0,01434
RON/BGNспад0,43625CHF/BGNспад1,86872

Фиксинг на ЕЦБ от 03-07-2015

Всички